Gladys Kuurstra

Over mij

Ruim 30 jaar ervaring

Mijn passie voor communicatie

Beleef met Kuurstra Advies de voorpret voor een mooi feest wat daarna kan beginnen: een succesvol project; verbeterde organisatie van de (online marketing) communicatie of een goede volgende stap in de verdere optimalisatie van je ambities in communicatie.

Al 30 jaar werk ik als (online marketing) communicatieprofessional en organisatieadviseur. Ik ontwikkel strategieën; adviseer organisaties bij het formuleren en behalen van hun ambities binnen het vakgebied (online marketing)communicatie. En (re)organiseer hiervoor intern de communicatie. Als MfN registermediator help ik organisaties sinds 2024 ook bij het verbeteren van samenwerking waar communicatie hapert of zelfs stokt. Binnen een afdeling, team of bestuur en tussen collega’s.

Vanuit totale samenhang

Vaak was ik verantwoordelijk voor de realisatie van compleet nieuwe online platforms als project- of programmamanager. De laatste jaren focus ik me vooral op organisatie van communicatie. Vanuit een stabiele setting waar verder moet worden geoptimaliseerd. Binnen strategische verandertrajecten. En in situaties waarin communicatie stokt en de dialoog weer op gang moet worden gebracht voor een constructieve samenwerking. Mijn focus ligt daarbij op cohesie vanuit een holistische aanpak. Open, met oog voor de context en vol passie voor het vak.

Voor bestuurs-, directie- en MT-leden ben ik regelmatig sparring partner over alles wat de organisatie en realisatie van (online marketing)communicatie raakt. Zeker tijdens verandertrajecten en omvangrijke projecten.

Interne parels

Goede ideeën afstoffen

Wat me in al die jaren nog steeds verbaast, is de hoeveelheid goede ideeën die verborgen liggen in organisaties. Door de waan van de dag raken ze onder gesneeuwd. Of er wordt niet naar geluisterd. Als (online marketing) communicatie strateeg en adviseur spreek ik medewerkers vol goede en vernieuwende ideeën die gefrustreerd raken, omdat het externen – zoals ik – wel lukt punten onder de aandacht te brengen of een project te initiëren en te realiseren.

Hoe mooi is het om steeds weer te ervaren dat medewerkers tijdens een project opbloeien en hun verborgen talenten ontwikkelen?! Omdat er dan wel het momentum is en ze eindelijk een podium krijgen.

Gladys Kuurstra

Maar ook managers die opeens verantwoordelijk zijn voor (online marketing)communicatie, maar nog (te) weinig ervaring hebben om juiste keuzes te maken, kan ik helpen hun collega’s in het MT of directie mee te nemen in de juiste flow en gedachtegang.

Iedereen is ambassadeur

Online marketingcommunicatie holistisch benaderen

Tijdens de projecten die ik doe en deed, is het iedere keer weer geweldig te ervaren hoe iedereen intern enorm groeit in zijn of haar rol. Het nog relatief jonge vakgebied online marketingcommunicatie is de laatste jaren gelukkig steeds meer een vast aandachtsgebied binnen organisaties.

Maar dit vak is nog steeds volop in ontwikkeling. Ook is het nog te veel een zaak van één afdeling en één manager of directielid. Terwijl een holistische aanpak binnen de hele organisatie noodzakelijk is om uiteindelijk succesvol te zijn en vooral te blijven. Dat bereik je niet met één omvangrijk project, zoals het lanceren van een state of the art website of een compleet nieuw online landschap. Aan het einde van een project gaat iedereen meestal weer over tot de orde van de dag. 

Uitdaging is hier met z’n allen continu het beste uit blijven te halen. Vanuit verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de hele organisatie. Iedereen is immers ambassadeur.

Blijven ontwikkelen

Aanknopingspunten voor de volgende stap

Interactie met de doelgroepen en online aanwezigheid en optimalisatie daarvan is permanent én bovendien een verantwoordelijkheid van de hele organisatie. Net als (marketing) communicatie. Het begint dus eigenlijk pas na de realisatiefase.

Maar ….

Hoe ontwikkel je door?

Hoe houd je de aandacht intern vast?

Hoe wordt (online marketing)communicatie een logisch onderdeel van de totale manier van werken?

Ik help je met de beantwoording van deze vragen. Zonder er meteen een groot project van te maken. Samen kijken we naar aanknopingspunten om zo eenvoudig mogelijk een volgende stap te zetten. En te blijven leren en verder te ontwikkelen.

Ambities waarmaken

Focus op reflecteren, structuren en organiseren

Reflecteren, structureren en organiseren zijn onderdelen van mijn manier van werken binnen de projecten die ik deed en doe. Nu is dit mijn focus. Voor organisaties is hier nog veel winst behalen. Succes ligt namelijk vaak al binnen organisaties. Het moet alleen in de startblokken of op het juiste spoor worden gezet.

Met al mijn kennis en ervaring binnen het vakgebied (online marketing) communicatie help ik jullie graag op weg met het concretiseren van online ambities, uitdagingen, projecten en de organisatie van communicatie. En begeleid ik jullie graag bij het wegnemen of verkleinen van eventuele hobbels en zogenaamde beren op de weg. Door alles in de juiste context te plaatsen. En prioriteiten te helpen stellen. Voor de daadwerkelijke uitvoering van project- en programmamanagement verwijs ik je met alle plezier door naar passende bureaus, partijen en professionals binnen mijn uitgebreide netwerk.

Verschillende sectoren

Ervaring bij

Projecten deed ik o.a. bij Aedes, Apotheek Haagse Ziekenhuizen (AHZ), Bartiméus, Brandweer Nederland, Coöperatie VGZ, De Nederlandsche Bank (DNB), de Digitale Werkplaats – Google, Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie (KNGF), Ministerie van Financiën, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RvO), Sociaal Fonds Taxi, Vector Brandveiligheid, Waterschap Rijn en IJssel en YPCA – De Radio Fabriek.

Als communicatie stokt

Kuurstra Conflicthantering

Communicatie en gedrag zijn met elkaar verbonden. Door interactie. Bewust en onbewust. Kloppen alle elementen? Dan is communicatie effectief. Ook al zijn er onderling verschillen in aanpak of inzicht. Die zijn te overbruggen en leiden zelfs vaak tot synergie. In zo’n stabiele setting is optimaliseren of herstructureren vaak voldoende om verder te komen in de communicatie-ambitie. Is er ergens onbalans? Dan kan de communicatie haperen of zelfs vastlopen.

Dit heeft uiteindelijk impact op de algehele communicatie intern en extern. Dan is tijdelijk extra inspanning nodig om uiteindelijk weer constructief met elkaar in beweging te komen en communicatie weer op gang te brengen. In dat geval kun je mijn hulp inroepen via Kuurstra Conflicthantering.

Getriggerd?

Stel je vraag

Wil je meer weten? Een offerte aanvragen? Of vrijblijvend een kop koffie of thee drinken en bespreken hoe ik van toegevoegde waarde voor jouw organisatie kan zijn?

Laat het me weten!